Regelmatig kom ik samen met andere ondernemers om ideeën te pitchen, te netwerken en om de geluksmomenten en de crimes van het ondernemerschap te delen. Er valt zoveel van elkaar te leren, het probleem waar jij nu tegen aanloopt, heeft ondernemer X al tijden geleden getackeld en vice versa. Wat mij opvalt is dat er áltijd één onderwerp wat altijd terugkomend. Klanten en sales.
Klanten en sales zijn onvermijdelijk aan elkaar verbonden en zijn onmisbare factoren in een goedlopende business. Vervelend dus als je niet of te weinig verkoopt. Wat zeg ik, vervelend? Het kan je hele onderneming op zijn kop zetten. En dus je salaris. En dus je privéleven. Verkopen dus!
Toch gaat het voor veel ondernemers niet makkelijk, trekken en duwen soms weken, maanden of jaren aan het kortste eind wat hun sales betreft met een nutteloze social media strategie of webshop zonder conversie. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een ondernemer te weinig verkoopt of kan verkopen. Een aantal voorbeelden:
- Geen oplossing bieden voor de klant;
- Verknocht aan het product of de dienst, niet willende deze te finetunen;
- Geen schaalbaar model;
- Niet in gesprek gaan met leads of mogelijke klanten;
- Uitgaan van aannames wat de doelgroep betreft;
- Niet de juiste middelen en kanalen inzetten;
- En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dit kan ervoor dat ondernemers vaak achteraf of juist helemaal nooit erachter komen dat zij in een van de bovenstaande valkuilen zijn gestapt en hierdoor dus tijd en geld door zijn verloren. Of nog veel erger, geïrriteerd of gedemotiveerd zijn om de onderneming voort te zetten.
Gelukkig bevind ik me al een aantal jaar in een groep ondernemers en ontmoet ik dagelijks andere entrepreneurs die allemaal voor dezelfde missie. hebben gestaan als waar ik mee te maken krijg. Ik schrijf en luister altijd ijverig mee als ik in dit netwerk business coaches, investeerders of startup trainers de vinger op de zere plek hoor leggen tijdens een pitch van een ondernemer.
Conclusie: het advies is 9 van de 10 keer bijna altijd hetzelfde als het om sales gaat.
Er is van te voren geen marktonderzoek gedaan. Er heeft voorafgaand geen onderzoek plaatsgevonden, om de pijnpunten van de doelgroep te leren kennen. Er is geen nichemarkt gevonden, geen validatie, niets.De klant moest het product maar gewoon kopen, zoals het is. En hoe veel marketing kanonnen je dan ook inschakelt. Je kunt nooit raak schieten als je niet weet wat het doel is.
Nog steeds ben ik zo blij en dankbaar dat ik me iedere dag in een divers ondernemersnetwerk bevind voor mijn werk, waardoor ik dit soort valkuilen van te voren wist te herkennen. Welke boeken ik zou moeten lezen en vooral ook de reminder aan het afzetten van je oogkleppen. Op het moment dat ik me omringde met andere ondernemers in bijvoorbeeld co-workingspaces, op kantoor bij mijn werkgever of op kennisinstellingen veranderde er een hoop. Dagelijks werd ik geinspireerd en geprikkeld om dingen eens anders te doen.
Wil je meer verkopen? Een nieuw product lanceren of een business starten?
Verknocht jezelf dan niet aan een specifiek product of dienst dat je hebt bedacht, maar ga opzoek naar jouw klant en waar zij voor willen betalen. Welk probleem lost jouw product of dienst op? Hoeveel geld is dit hun waard? Dit is een continue proces en als je deze niet aangaat, moet je achteraf dit proces nogmaals doorlopen om erachter te komen waarom je product niet verkoopt. Dit kan pijnlijke inzichten bieden. Voor ondernemen is geen handboek, maar je kunt ook leren van fouten van een ander.
Steve Blank: “The key to startup success? Get out of the building!”
Nu wil ik niet zeggen dat ik de allergrootste kenner en kunner ben op dit gebied. Wel wil ik dit graag met je delen, omdat we samen meer weten dan alleen. Ben jij tevreden over jouw aanbod, klanten en sales?